We sturen onze facturen reeds digitaal uit, maar wat met e-invoicing? Onze facturatiedagen tellen door in niet-factureerbare uren. Bovendien zijn we meer bezig met factureren dan nacalculeren. De grote meerderheid van onze facturen moeten manueel nagekeken en aangepast worden. We volgen onze facturen te weinig op, met een onnodige lange openstaande klantenlijst als gevolg.
Herkenbaar? Wat als we nu eens en voor altijd een systeem zouden hebben dat dit allemaal zou kunnen veranderen? Het bestaat!
Bekijk hier de korte opleiding 👇
First things first: strategie
Ik moet de droom wel een beetje doorprikken. Met software kunnen we heel veel realiseren in onze werkwijze betreffende facturatie, al is de strategie prioritair. We moeten eerst neerschrijven en uitwerken hoe we gaan werken en hoe we ons verdienmodel duurzaam maken, om dit dan vervolgens te vertalen naar de software.
We moeten dus een eenvoudige uniforme manier van factureren ontwikkelen zodat we gemakkelijk facturen kunnen opmaken, versturen, opvolgen en onze focus kunnen verleggen op nacalculatie. Want geef toe, we doen te weinig aan monitoring van onze eigen onderneming.
Geef het goede voorbeeld aan jouw klant. Door te werken met duidelijke processen dit elk op zich een uniforme manier van registratie hebben, krijgen we duidelijke inzichten in ons tijdsbestek waardoor we onze prijzen kunnen optimaliseren. We beschikken ongetwijfeld over een mooi verleden van ondernemingen en de gemiddelden van prijzen, waarom zouden we deze niet kunnen vastklikken, met het oog op automatisatie?
Weg met het uurmodel
Als we in een uurmodel blijven denken, dan willen we efficiëntie koste wat kost mijden. Efficiënter werken is enkel voordeliger voor de klant. Het is geen bedrijfsoptimalisatie. De kosten van software en efficiëntie gaan omhoog en de omzet daalt. Dat is absoluut niet het ideale verdienmodel.
Ik kan niet genoeg benadrukken hoe processen in combinatie met een duurzame manier van factureren een grote impact kunnen hebben in de efficiëntie en groei van jouw kantoor. Zo kan je de klant ook beginnen monitoren op het gebied van betalingen, maar ook intern op budgetten. Zo kunnen we onze inschatting van werkuren versus budget constant monitoren, om zo zeer concrete afspraken te maken met de klant. Dan kun je snel te schakelen wanneer je ziet dat de onderneming groeit als een paddenstoel!
Dit alles geeft ons de mogelijkheid om over te stappen naar een automatische facturatie en zo tijd te creëren voor diepgaande nacalculatie. Nacalculatie is de enige barometer die ons toelaat om de juiste prijs aan te rekenen ten aanzien van onze diensten. En hoe graag we ons job ook doen, op het einde van de dag willen we allemaal onze boterham verdienen op een correcte, eerlijke en liefst efficiënte manier!
Wil je de volledige opleiding in uitgeschreven versie raadplegen?
Vul dan onderstaand formulier in, dan bezorgen wij je de volledige White paper ‘Facturatietools’.
Download nu de whitepaper
Wil je de volledige opleiding in uitgeschreven versie raadplegen?
Vul dan onderstaand formulier in, dan bezorgen wij je via mail de volledige whitepaper ‘Kantoorbeheer, maar dan efficiënter’.