Digly Ervaring

Hoe stap je over op forfaits dankzij digitalisatie?

“Nu heb ik een duidelijk overzicht van mijn processen, waardoor ik de kosten aan de klanten kan doorrekenen en mijn facturatie altijd klopt. Digly heeft me enorm geholpen bij het zetten van vaste prijzen dankzij de forfaits.”
Nick Debruyne - ND-Consultt
Wie is Nick Debruyne?

Meer over ND-Consult

Ik ben Nick Debruyne, gecertificeerd fiscaal accountant in een vennootschap genaamd ND-Consult. In 2021 maakte ik de stap om van een corporate omgeving naar zelfstandig ondernemerschap te gaan. En daar heb ik geen spijt van!

Hoe ben je bij Digly terechtgekomen?

Via de seminaries van SterkDigitaal kwam ik in contact met Digly. Aangezien ik alleen werk, zocht ik naar manieren om mijn efficiëntie te verbeteren. Alleen weegt het werk soms zwaar. De seminaries van Bert Callens spraken me enorm aan. We spraken af op mijn kantoor en daar hebben we alle processen doorgenomen om te kijken waar verbeteringen mogelijk zijn.

Hoe ver stond je bedrijf in digitalisering?

Allereerst worstelde ik nog met Excel en maakte ik handmatig de facturen. Dit proces verliep niet altijd zo vlot naar opvolging toe. Daarom stapte ik snel over naar Octopus wat toen gebruiksvriendelijk en relatief goedkoop was. Toch sprong ik later op de kar van AdminPulse. Deze stap bleek een goede beslissing te zijn. Een combinatie met CodaBox was de eerste stap naar het optimaliseren van alle processen, waaronder bankverrichtingen en facturatie. Octopus en AdminPulse blinken echt uit en hebben een goede synergie met elkaar. Nu is alles gedigitaliseerd en loopt alles soepel. Dankzij mijn interesse in digitalisatie koos ik voor een pakket in de cloud.

“Snel merkte ik dat ik te goedkoop was in vergelijking met andere kantoren en dat waren zeer waardevolle inzichten.”

Wat waren jouw grootste uitdagingen bij het digitaliseren en optimaliseren van de processen?

Mijn grootste uitdaging was om al het verzette werk te factureren. In het begin werkte ik nog uurtje factuurtje en dat was niet efficiënt. Het kostte me veel moeite om alles correct te registreren en factureren. Hierdoor was ik meer bezig met administratie dan mijn corebusiness.

In 2020 ben ik daarom gradueel door de seminaries van SterkDigitaal overgestapt naar werken met forfaits. Maar de processen en taken waren nog niet goed verdeeld, ik had geen overzicht van wat ik moest factureren en tegen welke prijs. Vervolgens hebben Digly en ik de workflows van mijn kantoor uitgewerkt en in AdminPulse geïmplementeerd. Zo had ik een duidelijk overzicht van de flows met de juiste prijzen en controleerde ik makkelijk of mijn tarieven overeenkwamen met mijn geleverde werk. Snel merkte ik dat ik te goedkoop was in vergelijking met andere kantoren en dat waren zeer waardevolle inzichten.

Wat is de grootste toegevoegde waarde van Digly voor jouw bedrijf?

Nu heb ik een duidelijk overzicht van mijn processen, waardoor ik de kosten aan de klanten kan doorrekenen en mijn facturatie altijd klopt. Digly heeft me enorm geholpen bij het zetten van vaste prijzen dankzij de forfaits. Dat is gebaseerd op het aantal uren werk. Vanuit de ervaring van Digly heb ik alle workflows in mijn AdminPulse kunnen integreren waardoor alles veel efficiënter loopt. Wanneer ik een nieuwe klant toevoeg, wordt hier nu een automatisch proces aan gekoppeld. Zo worden er geen essentiële stappen over het hoofd gezien. Ik zie mijn AdminPulse nu als een soort van digitale mentor waarin de flows en processen zodanig uitgeschreven zijn, zodat er niets over het hoofd wordt gezien.

Waarom ben je nu al bezig met de digitalisering?

Ik ben er graag vroeg bij. Zo heb ik eigenlijk de omgekeerde procedure gevolgd. Omdat ik zelf als werknemer in kantoren werkte, zag ik dat de processen niet soepel verliepen. Toen wist ik meteen dat ik deze pijnpunten van bij de start moest aanpakken. Het is een investering, maar ik weet zeker dat ik die ga uitwinnen op lange termijn.

Kan je met de nieuwe inzichten de softwarekost beter dragen?

Met Digly bekeken we mijn prijzen en die werden aangepast aan mijn kantoorlandschap. Hierdoor had ik een duidelijk overzicht van waar ik sta en dat is aan de lage kant in vergelijking met andere accountants in Vlaanderen. De kosten van de software blijven stijgen, maar je hangt vast aan die software. Als de prijs omhoog gaat, kan ik niet mijn hele organisatie omgooien. Daarom moet ik die kost doorrekenen naar mijn klanten toe en dat is makkelijker met een forfaitaire aanpak.

Wil je in de toekomst nog verder digitaliseren?

Ik ben altijd op zoek naar efficiënties en optimalisaties. Mijn focus is om de komende jaren een nog meer pro-actieve rol te hebben en klanten te adviseren. Ik ben al een tijdje de mogelijkheden van AI aan het onderzoeken en hoe ik deze kan implementeren op mijn activiteiten.

Klanten appreciëren mijn persoonlijke service, namelijk het rechtstreekse contact met de accountant en dat ze geen nummer zijn. Door de covid heb ik ook andere mogelijkheden van klantencontact onderzocht. Één van de implementaties is dat cliënten ten alle tijden op mijn website een digitale afspraak kunnen inplannen.

Hoe ziet de toekomst van ND-Consult eruit?

De doelstelling van ND-Consult is om nog verder te groeien maar hierdoor dienen we efficiënter te zijn. Er zijn immers maar zoveel uren in een dag. Momenteel moet ik al klanten weigeren, omdat ik ze er niet meer bij kan nemen.

Ik geloof in het concept van freelancers. Daarom ligt mijn focus deels op freelancers zoeken. Freelancers hebben vaak meer ervaring en aangezien het kantoor digitaal uitgerust is kunnen ze van overal werken. Ik probeer nu talenten uit andere landen aan te spreken aangezien ze daar wel degelijk goed geschoold zijn, maar niet altijd een job vinden. In de toekomst wil ik de klanten dus verder proactief advies bieden en de verwerking nog verder optimaliseren.

Zou je Digly aanraden aan andere accountantskantoren en waarom?

Dat heb ik zelfs al gedaan ;-) Het was een eye-opener om mijn bedrijf vanuit een andere invalshoek te bekijken. Mijn focus ligt bij het helpen van startende ondernemers en het vereenvoudigen en verbeteren van hun processen, zodat zij zich kunnen concentreren op hun corebusiness. Als zij groeien dan groei ik ook.

Digly heeft mijn processen doorspit en verbeteringen voorgesteld, waardoor ik stappen vooruit heb gezet. De samenwerking kost uiteraard wat geld, maar je haalt de kosten er zeker uit op lange termijn. Alles zelf uitzoeken kan leiden tot frustratie en onnodig tijdverlies en daar staat een opportunity cost tegenover. Ik heb daarom Digly benut en zo mijn leercurve ingekort.

Meer info over ND-Consult vind je hier: www.nd-consult.be

Bekijk hier wat andere klanten over Digly zeiden.

Picture of Nick Debruyne

Nick Debruyne

Zaakvoerder